Školní poradenské pracoviště
Hlavním cílem ŠPP je ucelená péče o žáky z pohledu bio-psycho-sociálního rozvoje osobnosti. ŠPP poskytuje poradenské, informační, konzultační služby žákům, rodičům, pedagogům s cílem úspěšného dokončení studia většiny žáků školy. V tuto chvíli má ŠPP tuto náplň činností:
- primární prevenci rizikového chování;
- kariérové poradenství integrující vzdělávací, informační a poradenskou podporu vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění;
- odbornou podporu při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, včetně žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí;
- metodickou podporu učitelům při aplikaci psychologických a speciálně pedagogických poznatků a dovedností do vzdělávací činnosti školy;
- psychologickou podporu pro pedagogy při zvládání obtížných situací;
- poradenskou činnost pro zákonné zástupce
- individuální práce se žákem – psychologické poradenství, krizová intervence a psychologické vedení v období krize
- práce s třídními kolektivy – podpora a rozvoj vazeb mezi spolužáky, zlepšování interpersonálních vztahů ve třídě a pomoc při adaptaci na nový třídní kolektiv,
- koordinace poskytovaných psychologických služeb s dalšími subjekty, zejména PPP, SPC, SVP a s klinickými psychology a spolupráce s těmito subjekty při zajišťování diagnostických či terapeutických služeb přesahujících kompetence školy.
Personální obsazení:
Mgr. Jolana Hlávková, školní speciální pedagog – etoped, vedoucí ŠPP
Mgr. Hana Kloudová - výchovný poradce a kariérový poradce, školní metodik prevence
- konzultační hodiny: úterý 9 - 10,30 hod.
Mgr. Šárka Krčálová, školní speciální pedagog – logoped
Kontakty: 605 798 633 školní speciální pedagog - etoped
Hlavkova.Jolana@specialniskolyznojmo.cz
727 806 592 výchovný a kariérový poradce a školní metodik prevence
kloudova@specialniskolyznojmo.cz
Školní poradenská pracoviště při Mateřské škole, základní škole a praktické škole Znojmo slouží k poskytování poradenských a konzultačních služeb pro žáky, jejich zákonné zástupce a pedagogy.
Školní poradenské pracoviště zaručuje důvěrnost jednání a ochranu osobních dat klientů.
Ve škole jsou zajišťovány poradenské služby v rozsahu odpovídajícím počtu a vzdělávacím potřebám dětí a žáků školy zaměřené zejména na:
a) poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami,
b) sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření,
c) prevenci školní neúspěšnosti,
d) kariérové poradenství spojující vzdělávací, informační a poradenskou podporu k vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění,
e) podporu vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami,
f) průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi a vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností ve škole a školském zařízení,
g) včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů,
h) předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a diskriminace,
i) průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných školou,
j) metodickou podporu učitelům při použití psychologických a speciálně pedagogických postupů ve vzdělávací činnosti školy,
k) spolupráci a komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci,
l) spolupráci školy při poskytování poradenských služeb se školskými poradenskými zařízeními.
Škola zpracovává a uskutečňuje program poradenských služeb ve škole, který zahrnuje popis a vymezení rozsahu činností pedagogických pracovníků uvedených v bodech a) – l), preventivní program školy včetně strategie předcházení školní neúspěšnosti, šikaně a dalším projevům rizikového chování. Pedagogičtí pracovníci ŠPP spolupracují s dalšími pedagogickými pracovníky, zejména s třídními učiteli, a pomáhají zajišťovat pravidelnou komunikaci se zákonnými zástupci žáků nebo zletilými žáky. Pravidelně komunikují se školskými poradenskými zařízeními / PPP, SPC/, která zajišťují návrhy podpůrných opatření a podílí se na jejich realizaci ve školách. Při formulaci a naplňování doporučení ke vzdělávání žáka s potřebou podpůrných opatření spolupracuje škola, školské poradenské zařízení a žák, respektive zákonný zástupce žáka. V případě potřeby spolupracuje škola s orgánem sociálně-právní ochrany dětí a dalšími orgány veřejné moci.
Školské poradenské zařízení poskytuje metodickou podporu škole zvláště v případech, kdy se pracuje se žáky, u kterých je poskytování podpůrných opatření náročné a vyžaduje součinnost. Za účelem sjednocení přístupu k žákovi se konají Případové konference. Podle potřeby je vyžadována rovněž spolupráce se zdravotnickými zařízeními.
Školní poradenské pracoviště poskytuje speciálně pedagogické a psychologické poradenství dětem a žákům školy, jejich zákonným zástupcům a pedagogům ve spolupráci se školskými poradenskými zařízeními (zejména SPC) a dalšími odbornými pracovníky (fyzioterapeut, psychiatr, pediatr, sociální pracovník…).
Služby jsou bezplatné a jsou zabezpečeny školním speciálním pedagogem – etopedem a speciálním pedagogem – logopedem, výchovným a kariérovým poradcem, školním metodikem prevence.
ŠKOLNÍ SPECIÁLNÍ PEDAGOG – ETOPED
Mgr. Hlávková Jolana
E-mail: Hlavkova.Jolana@specialniskolyznojmo.cz
Telefon: 605 798 633
Konzultační hodiny: dle individuální domluvy
Činnosti školního speciálního pedagoga:
- zodpovídá za spolupráci se ŠPZ v souvislosti s doporučením podpůrných opatření žákovi se SVP
- podílí se na poskytování poradenských služeb i realizaci předmětu speciálně pedagogické péče
- metodicky pomáhá třídním učitelům při řešení aktuálních problémů třídních kolektivů
- věnuje se podpoře žáků a pedagogických pracovníků při vzdělávání žáků s potřebou uplatňování podpůrných opatření
- provádí vyhledávání žáků, kteří potřebují pomoc a jejichž výchova, vzdělávání nebo psychický a sociální vývoj vyžadují speciální péči
- předkládá návrhy na postup a řešení problémů žáků
- o své činnosti si vede písemné záznamy
Zajišťuje:
- Evidenci žáků se speciálně pedagogickými potřebami, jejich podpůrná opatření, platná doporučení. Podává ve spolupráci s třídními učiteli návrhy rodičům na jejich vyšetření, seznamuje s výsledky vyšetření třídní učitele a další vyučující. Sleduje výsledky práce vyučujících v této oblasti, informuje o nich ředitelku školy.
- Kontrolní vyšetření dětí a žáků v PPP či v příslušném SPC
- Návrhy na převedení žáka do jiného vzdělávacího programu
- Návrhy na individuální vzdělávací plány
Poradenské činnosti:
- Spolupráce se školskými poradenskými zařízeními (poradna, centrum) při zajišťování poradenských služeb a šetření dětí a žáků, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost a příprava návrhů na další péči o tyto děti a žáky.
- Průběžné zajišťování a evidování platných doporučení dětí a žáků ke vzdělávání na našem typu školy.
- Zajišťování nebo zprostředkování diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb (vstupní a průběžné) a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
ŠKOLNÍ SPECIÁLNÍ PEDAGOG – LOGOPED
Mgr. Krčálová Šárka
E-mail: Krcalova.Sarka@specialniskolyznojmo.cz
Konzultační hodiny: dle individuální domluvy
Činnosti školního speciálního pedagoga:
- logopedická diagnostika (zhodnocení komunikační schopnosti)
- logopedická intervence (rozvoj komunikačních dovedností s podporou alternativní a augmentativní komunikace - Znak do řeči, Obrázkový komunikační systém, tvorba komunikačních deníků)
- logopedické poradenství (individuální konzultace se zákonnými zástupci a pedagogy, metodické vedení)
- spolupráce při tvorbě individuálního vzdělávacího plánu pro děti a žáky školy, intervenční podpora při jeho realizaci
- koordinace poradenských služeb na škole
VÝCHOVNÝ A KARIÉROVÝ PORADCE
Mgr. Kloudová Hana
E-mail: kloudova@specialniskolyznojmo.cz
Telefon: 727 806 592
Konzultační hodiny: úterý 9 - 10,30 hod.
Činnosti výchovného a kariérového poradce:
- spolupracuje se SVP, s orgánem sociálně-právní ochrany dětí a dalšími orgány veřejné moci
- provádí vyhledávání žáků, kteří potřebují pomoc a jejichž výchova, vzdělávání nebo psychický a sociální vývoj vyžadují speciální péči
- předkládá návrhy na postup a řešení problémů žáků
- průběžně sleduje chování žáků po dobu školní docházky
- metodicky pomáhá třídním učitelům při řešení aktuálních problémů třídních kolektivů
- podílí se na realizaci preventivního programu školy a pomáhá při jeho vytváření
- spolupracuje se školním metodikem prevence
- o své činnosti si vede písemné záznamy
- spolupracuje s rodiči nebo zákonnými zástupci dítěte
- je ochráncem práv dítěte v prostředí škol
- provádí poradenskou podporu k vhodné volbě povolání
ŠKOLNÍ METODIK PREVENCE
Mgr. Kloudová Hana
E-mail: kloudova@specialniskolyznojmo.cz
Telefon: 727 806 592
Konzultační hodiny: úterý 9,00 - 10,30 hod.
Činnosti školního metodika prevence:
- spolupracuje s výchovným poradcem a třídními učiteli
- pomáhá vytvářet a realizovat program prevence zneužívání návykových látek a negativních jevů ve škole
- sleduje aktuální situaci na škole a inovuje strategie přístupu k prevenci
- poskytuje odborné vedení a metodickou pomoc pedagogickým pracovníkům školy při realizaci preventivního programu školy a při provádění jednotlivých preventivních aktivit
- koordinuje poskytování vzdělávacích akcí pro pedagogy na dané škole
- spolupracuje s institucemi, které zajišťují odbornou pomoc v problematice prevence a zneužívání návykových látek
- zajišťuje informovanost žáků, rodičů nebo jejich zákonných zástupců o činnosti institucí, které poskytují pomoc dětem, které mají problémy se závislostmi nebo jinými negativními jevy v jejich sociálním vývoji
- ve spolupráci s dalšími odborníky poskytuje konzultační a poradenskou pomoc rodičům